Lucebert

Manuel Kneepkens - Noordermaasberichten
Nummer 85 - 20 januari 2017

 


 

 


Lucebert 'Orfeus en de dieren' gouache en potlood op papier 1952

 

Lucebert

‘Alles van waarde is weerGAloos’
M.K.

 

 

Waarom zijn wij Beeldend Kunstenaar?

Om in eenvouds verlichte wateren
niet kopje onder te gaan!

Het gaat ons immers om Schoonheid

Maar Schoonheid heeft toch haar gezicht verbrand?

Ach, een schroeiplekje , hier en daar
voornamelijk op de linkerwang… So what!

Zie beeldende kunst liever
als Poëzie met andere middelen …

een ordeverstoring van verf
aan de horizon

van deinende VOC-schepen, bv.
bolle zeilen blanke almacht
bruin geteerde bruiden van de Borobodoer…

(Zinkt daar niet…

Gods Vlaggenschip op de rede van Batavia?

Wat een macaber, vuurrood visioen!)

 

Ai! Lucebert …door jou gaat zelfs ons Zien

naar de stilte van ‘de visser van ma yuan’

van Au!

 

 


 

 


citaat Lucebert 'Alles van waarde is weerloos' op de dakrand van de Willem de Kooning academie

Eén van de meest bekende dichtregels van Lucebert (Amsterdam, 1924 – Alkmaar, 1994) is 'Alles van waarde is weerloos' uit het gedicht 'De zeer oude zingt' uit 1974. De zin staat in grote neon-letters op de dakrand van de Willem de Kooning academie in Rotterdam. Ook op de gevel van café Trefpunt in Gent staat dezelfde dichtregel.

er is niet meer bij weinig
noch is er minder
nog is onzeker wat er was
wat wordt wordt willoos
eerst als het is is het ernst
het herinnert zich heilloos
en blijft ijlings

alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk

als het hart van de tijd
als het hart van de tijd

Lucebert werd beschouwd als de voorman van de z.g. 'Vijftigers', een groep experimentele dichters die meer dan vijftig jaar geleden veel stof deed opwaaien. In 1949, ten tijde van de Politionele Acties, debuteerde hij met het gedicht 'Minnebrief aan onze gemartelde bruid Indonesia'. Hij wordt ook wel de 'Keizer der Vijftigers' genoemd.


citaat Lucebert op de gevel van een café Trefpunt in Gent

Onderstaande neon hangt sinds 1997 aan een kunstbroedplaats-gebouw, hier in Rotterdam. Het werk hangt in een “socially challenged” arbeiderswijk en vormt daarmee het tegenbeeld van het neon “Alles van waarde is weerloos” dat in het centrum van Rotterdam te zien is op de gevel van de Willem de Kooning academie.


Alles van waarde is weerloos - van alles is weer waardeloos

 

 

Manuel Kneepkens

 

terug «

 
     


 

Noordermaasberichten

Van tijd tot tijd stuurt Manuel Kneepkens (Heerlen, 1942) ons een bericht vanuit zijn woonplaats Rotterdam

lees alle berichten hier »