|
Coolsingel
Manuel Kneepkens - Noordermaasberichten
Nummer 30 - 28 april 2014
Kees van Dongen 'Portrait of Anna de Noailles' (1931 Stedelijk Museum Amsterdam)
Coolsingel
(Gedicht op een dagvaarding)
Hoe hij, Verdachte, de brede marmeren trap opdanste
alstoen, aldaar, althans in Slavenburgs bankgebouw
althans op de Coolsingel, althans te Rotterdam
over zijn kop een nylonkous van begeerte, geluid-
loos
de safe opendraaide achter een Van Dongen
althans een schilder met mondain koloriet
zijn glacè gehandschoende hand liet gaan
door de coupures, de effecten, de obligaties
zwart geld nog behorend de Comtesse de Noailles
althans een demi-mondaine uit ’t Interbellum
althans een Dame, sprakeloos van chic…
Hoe hij, verdachte, alstoen, aldaar op de Coolsingel
althans te Rotterdam
openwrikte bij de Hoofddirecteur, de gebeeldhouwde deur
van diens slaap, in de holte van diens lakens
pardoes, zich vleide tussen HOM en zijn Affaire, goud-
blond, uitgeput _ ’t schaamhaar nog als met parels bedauwd
Ach, als op een prent van Utamaro, althans een prent
uit Oud –Japan
verstarden alstoen, aldaar op de Coolsingel
althans te Rotterdam
twee Damesbillen en een witte Directeuren(punt)hoed
tot een klare, golvende
S C H R E E U W
dat Verdachte alstoen , aldaar bevlekkende
de Melkweg
althans de Coolsingel
is weggevlucht, als een lila hondenstaart, althans
als een (pimpel)paars skelet
Stenig hen, radbraak hem! En negen maanden
zonder af-
trek! En TBS!
Portrait of Anna de Noailles omstreeks 1890
Edouard Vuillard 'Portrait de la comtesse de Noailles' (1931 Oil on canvas 110 x 126 cm Private collection)
Manuel Kneepkens
terug «
|
|