Anders gaan vliegen

 

Manuel Kneepkens - Noordermaasberichten
Nummer 239 - 18 juli 2022

 


 

 

Anders gaan vliegen

 

 

Als ik in mijn woonplaats Rotterdam de Markthal passeer, doe ik dat met gemengde gevoelens. Die Markthal is namelijk gebouwd in de vorm van een Zeppelinhangar en daardoor een soort van lieu de memoire voor mij. Namelijk van het alternatief denken over het luchtverkeer.
In 1995 als toenmalig fractievoorzitter van de Stadspartij diende ik een motie in om vanaf Zestienhoven ( heden : Rotterdam The Hague Airport) klimaatvriendelijk te gaan vliegen, namelijk d.m.v. Luchtschepen. Een motie, die weliswaar door de gemeenteraad is aangenomen, maar waarmee weinig tot niets mee is gedaan. Tijdens het voetbalfestijn, het Europees Kampioenschap 2000, heeft als instrument van politiesurveillance een Zeppelin (model Blimp) over Rotterdam gevlogen. En daarbij bleef het.

Inmiddels zijn we liefst 27 jaar verder. En klimaatvriendelijk vliegen is harder nodig dan ooit.
Tijdens de coronacrisis gaf liefst 80 procent van de ondervraagden in een representatieve steekproef (door ABN Amro) minder te willen gaan vliegen. Dit vooral om de schone lucht die was ontstaan te behouden...
Hoe anders blijkt de praktijk vandaag de dag. Chaos op Schiphol, Met zo'n 170 duizend passagiers op één dag zit Schiphol weer richting pre-corona- aantallen. Vliegtuigschaamte? Daar is geen sprake van.

Resteert: Anders Gaan Vliegen!
Niet langer met straaljagers met hun hoge koolstofuitstoot. Met...luchtschepen dus! Want het luchtschip is sinds 1995 alleen maar verder geëvolueerd. In niets gelijkt het nog op de Hindenburg, in 1937 zo fataal neergestort, 'de Titanic van de lucht', de “Nazi-dildo'... Dat was toentertijd in 1995 al niet meer zo. Had het toenmalige luchtschipmodel 40 tot 60 % minder koolstofuitstoot dan een straalvliegtuig, bij het thans ontwikkelde model The Buttocks is dat zelfs 90 %!
Het toeristisch luchtverkeer binnen Europa kan dus met luchtschepen zonder enige klimaatpijn worden uitgevoerd... Het is bovendien ontspannend, vliegen met een luchtschip. Als een ballonvaart (het is in feite een vorm van ballonvaart). Wat wil een vakantieganger nog meer...
Het waterstofvliegtuig is in ontwikkeling. Pas in 2028 het eerste toestel... Daarop kunnen wij niet wachten. Het elektrisch vliegtuig is vooralsnog wishful thinking. Laten we toch eindelijk eens het klimaatvriendelijk alternatief gaan gebruiken, dat wél voorhanden is, het luchtschip. Het is tenslotte een voor twaalf.

 

Zeppelin boven Zestienhoven

 

Plots zweef je
binnen kus-
bereik

Adieu, sweet Bahnhof...

Ik rouw zo vrolijk
als je weer veraf bent
even plots

bij vlagen wind-
licht
dringt het tot mij door

Lucht
schipkunde
dat is Liefde

voor de 1000
& elfde
Hoogst
Doorluchte
prinses

Dikke Bertha

op de Titanic
van
de erwt

ZESTIENHOVEN

Vliegveld
tussen jarretel
&
boordenknoopje

DIENT GESLOTEN

behalve
voor de LINDENBURG

 

 

Manuel Kneepkens

 

 

terug «

 
     


 

Noordermaasberichten

Van tijd tot tijd stuurt Manuel Kneepkens (Heerlen, 1942) ons een bericht vanuit zijn woonplaats Rotterdam

lees alle berichten hier »