Anders gaan vliegen
Manuel Kneepkens - Noordermaasberichten
Nummer 239 - 18 juli 2022
Anders gaan vliegen
Als ik in mijn woonplaats Rotterdam de Markthal passeer, doe ik dat met gemengde gevoelens. Die Markthal is namelijk gebouwd in de vorm van een Zeppelinhangar en daardoor een soort van lieu de memoire voor mij. Namelijk van het alternatief denken over het luchtverkeer.
In 1995 als toenmalig fractievoorzitter van de Stadspartij diende ik een motie in om vanaf Zestienhoven ( heden : Rotterdam The Hague Airport) klimaatvriendelijk te gaan vliegen, namelijk d.m.v. Luchtschepen. Een motie, die weliswaar door de gemeenteraad is aangenomen, maar waarmee weinig tot niets mee is gedaan. Tijdens het voetbalfestijn, het Europees Kampioenschap 2000, heeft als instrument van politiesurveillance een Zeppelin (model Blimp) over Rotterdam gevlogen. En daarbij bleef het.
Inmiddels zijn we liefst 27 jaar verder. En klimaatvriendelijk vliegen is harder nodig dan ooit.
Tijdens de coronacrisis gaf liefst 80 procent van de ondervraagden in een representatieve steekproef (door ABN Amro) minder te willen gaan vliegen. Dit vooral om de schone lucht die was ontstaan te behouden...
Hoe anders blijkt de praktijk vandaag de dag. Chaos op Schiphol, Met zo'n 170 duizend passagiers op één dag zit Schiphol weer richting pre-corona- aantallen. Vliegtuigschaamte? Daar is geen sprake van.
Resteert: Anders Gaan Vliegen!
Niet langer met straaljagers met hun hoge koolstofuitstoot. Met...luchtschepen dus! Want het luchtschip is sinds 1995 alleen maar verder geëvolueerd. In niets gelijkt het nog op de Hindenburg, in 1937 zo fataal neergestort, 'de Titanic van de lucht', de “Nazi-dildo'... Dat was toentertijd in 1995 al niet meer zo. Had het toenmalige luchtschipmodel 40 tot 60 % minder koolstofuitstoot dan een straalvliegtuig, bij het thans ontwikkelde model The Buttocks is dat zelfs 90 %!
Het toeristisch luchtverkeer binnen Europa kan dus met luchtschepen zonder enige klimaatpijn worden uitgevoerd... Het is bovendien ontspannend, vliegen met een luchtschip. Als een ballonvaart (het is in feite een vorm van ballonvaart). Wat wil een vakantieganger nog meer...
Het waterstofvliegtuig is in ontwikkeling. Pas in 2028 het eerste toestel... Daarop kunnen wij niet wachten. Het elektrisch vliegtuig is vooralsnog wishful thinking. Laten we toch eindelijk eens het klimaatvriendelijk alternatief gaan gebruiken, dat wél voorhanden is, het luchtschip. Het is tenslotte een voor twaalf.
Zeppelin boven Zestienhoven
Plots zweef je
binnen kus-
bereik
Adieu, sweet Bahnhof...
Ik rouw zo vrolijk
als je weer veraf bent
even plots
bij vlagen wind-
licht
dringt het tot mij door
Lucht
schipkunde
dat is Liefde
voor de 1000 & elfde
Hoogst
Doorluchte
prinses
Dikke Bertha
op de Titanic
van
de erwt
ZESTIENHOVEN
Vliegveld
tussen jarretel &
boordenknoopje
DIENT GESLOTEN
behalve
voor de LINDENBURG
Manuel Kneepkens
terug «
|